maandag 28 november 2016

Bloggen, ploggen en vloggen

Bloggen

Sinds 2008 ben ik al aan het 'bloggen'. Alweer ruim 8 jaar geleden ben ik deze blog begonnen.. Bloggen was toen nog vrij nieuw en ik weet dat rond die tijd alle ellende rondom mijn gezondheid begon. Wat was ik jong, 14 jaar en ik had toen al heel erg de behoefte om mijn verhaal ergens op te schrijven. Een dagboek van papier heb ik nooit bijgehouden en vond ik toen al ouderwets. Sinds internet bestaat ben ik eigenlijk al fan van internet. Ik zat er al vaak dagelijks op toen ik jong was. Ik las toen al veel blogs en kreeg zo inspiratie door lotgenoten die toen ook al aan het bloggen waren. Nooit had ik gedacht dat het bloggen zou uitgroeien tot wat het nu is en ik zoveel mensen zou bereiken, informeren en soms ook inspireren. Ook bleek later dat het een erg handig geheugensteuntje is. Als ik iets wil weten over bepaalde bijwerkingen die ik van medicijnen kreeg of informatie wil over een bepaalde periode in mijn leven en bijvoorbeeld ziekenhuisopnames kan ik dat zo teruglezen. Ik had niet gedacht dat jullie mijn blogs zo interessant zouden vinden en dat mijn blog anno 2016 nog bestaat. Natuurlijk wel met een aantal lange 'blogpauzes' die ik op een gegeven moment in moest lassen. Als je er een tijdje geen plezier meer uithaalt of er spelen andere dingen waardoor het bloggen even van de baan is, moet je het ook niet forceren. Het moet leuk zijn om te schrijven en niet iets wat gedwongen voelt.   

Laatst bekeek ik mijn allereerste bericht op deze blog: Mijn eerste bericht. Toen ik startte begon het echt als uitlaatklep voor alle ellende waar ik toen al in zat. Ik moest het van mij af schrijven om ermee om te kunnen gaan. Het 'echt' ziek zijn was iets nieuws in mijn leven. Toen begon ik dus te realiseren en te beseffen wat Cystic Fibrosis met mijn leven deed. Bijna 15 jaar oud waarvan ruim 13 jaar in een uitstekende gezondheid doorgebracht te hebben en dan zo hard met je ziekte geconfronteerd worden, dat was erg zwaar. Het ging ook meteen snel achteruit en helaas ben ik na alle behandelingen nooit meer de oude geworden en ook nooit meer teruggekomen op het niveau waar ik vandaan kwam. En dat eigenlijk in één klap. Daarnaast wilde ik met mijn blog de mensen in mijn omgeving op de hoogte houden over hoe het met mij ging. En mijn instelling die altijd al zo geweest is: "Ik schrijf het niet om zielig te doen, maar om anderen te laten beseffen hoe het is om CF te hebben en hoe je ermee leeft. Mensen denken er vaak heel anders over dan het werkelijk is." Dit is het doel van mijn blog.. Vroeger en nu nog steeds!

Ploggen

Maar op een gegeven moment ga je met de tijd mee en moet je ook met de tijd meegaan, je blog vernieuwen. Na jaren geblogd te hebben en soms ultra-lange teksten te hebben getypt was er een nieuwe hype: Ploggen, oftewel fotobloggen werd helemaal hip. Dit is het plaatsen van foto's met daarbij kleine stukjes tekst of uitleg. Meestal maar één zin. Men kwam erachter dat veel mensen van plaatjes kijken houden en graag beeld bij de tekst zien. Dat mensen vaak grote lappen teksten niet lezen, omdat het saai is of veel te langdradig. Of dat mensen gewoon heel nieuwsgierig zijn naar foto's. Waarschijnlijk trok dit veel meer aandacht en liepen daardoor de bezoekersaantallen op, waardoor ploggen een steeds lucratievere bezigheid werd. Want zeg nou zelf ook al ben je een hobbyist met een blog, het is stiekem heel erg leuk om de statistieken van je blog bij te houden en te zien dat je een steeds groter bereik krijgt, met meer vaste volgers en over het algemeen een stijgende lijn in het bezoekersaantal. Wie vindt dat nou niet leuk? Uiteindelijk doen we het allemaal om een groot publiek te bereiken, want dan heb je pas echt je doel bereikt toch? Dus ook ik ga mee met de tijd en plaatste de afgelopen maanden wat plogs, waar ik super leuke reacties op heb gekregen. Mijn blog heeft als ondertitel: Een kijkje in het leven van een 23-jarige studerende meid met Cystic Fibrosis en op welke manier kan ik nou een beter inkijkje in mijn leven geven dan door het plaatsen van foto's? Maar eigenlijk is in deze moderne tijd van snelle ontwikkelingen in nieuwe technologieën en veranderingen ploggen ook alweer achterhaald. 

Vloggen

Het zal je denk ik niet meer verbazen waar ik met deze blogpost naar toe wil. Inderdaad de nieuwste hype vooral op YouTube gebied: het vloggen. Dat betekent dus het dagelijks filmen van je dag. Een soort videodagboek over jouw leven. Een stuk makkelijker dan een lap tekst typen. Je hebt geen toetsenbord nodig, geen woordenboek, geen grammatica en spellingscheck. Alleen een goede videocamera, YouTube-kanaal en wat skills om video's te editen. Maar ook dat kun je op YouTube leren aan de hand van video's. Blijkbaar vinden heel veel mensen het interessant om te kijken naar hoe iemand zijn tanden poetst, zijn huis opruimt of zijn eten kookt. Ja inderdaad stiekem zijn we allemaal nieuwsgierig hoe het er bij de buurman thuis aan toe gaat ;) Sinds een aantal maanden ben ik zelf een actieve kijker van een aantal vlogs op YouTube waarop ik geabonneerd ben. Ik moet zeggen het is leuker dan dat ik vooraf had verwacht. De nieuwsgierige aard van de mens vindt het echt leuk om te kijken naar wat andere mensen in hun leven doen.. Misschien ook omdat ik daar nu de tijd voor heb, aangezien ik niet zoveel anders kan natuurlijk. Maar als je ziet hoeveel abonnees sommige Youtubers hebben, ben ik lang niet de enige. Wel merk ik dat de doelgroep vaak vooral echt jonge kijkers zijn van de basisschool t/m de middelbare school leeftijd. Maar ook dat verschilt natuurlijk per onderwerp en per YouTube-kanaal. 

Maar wat ik nu eigenlijk echt wilde zeggen.. Ja hier komt het. Ik ben me nu dus al een aantal maanden aan het oriënteren om mijn blog wat professioneler te maken en o.a. mijn eigen YouTube-kanaal te beginnen met vlogs en video's. Het ultieme doel zal dan worden bereikt. Mensen zullen zich beter kunnen beseffen hoe het is om CF te hebben en om met CF te leven. De werkelijkheid achter de blogs en plogs komt dan tot uiting! Een echt, maar dan ook echt 'inkijkje' in mijn leven! Een video zegt namelijk nog meer dan 1000 foto's. Een vlog is gewoon een REAL LIFE SOAP.. Waarom wil ik precies een vlogger/YouTuber worden? Eigenlijk vooral omdat ik merk dat de vloggers/YouTubers van nu allemaal jonge, gezonde mensen zijn die hun vaak prachtige leven filmen. Meestal kennen zij weinig tegenslagen en filmen ze ook vaak alleen de leuke dingen. Sommige verdienen er zelfs hun salaris mee. Ik wil graag laten zien dat er ook genoeg jongeren zijn die op een andere manier leven. Die misschien niet gezond zijn of een beperking hebben waardoor het leven er niet altijd als rozengeur en maneschijn uitziet. Maar ook dat deze mensen niet bij de pakken neer gaan zitten. Dat mensen met een ziekte en/of handicap ook een leuk leven kunnen leiden. Dat er genoeg dingen zijn die zij wel kunnen doen of met aanpassingen kunnen doen. Maar ook de waarheid achter het ziek zijn te laten zien. Ja, ook de slechte dagen mogen gefilmd worden, want dat is de realiteit. Niet alleen de vrolijkheid, maar ook het verdriet en de moeilijke/zware dingen mogen gezien worden. Voorts wil ik hiermee een groter publiek en meer bezoekers aantrekken om ook meer awareness te creëren voor CF, maar ook voor andere zieke jongeren. Tevens wil ik video's maken met handige lifehacks en dingen waar je tegenaan loopt als je in een zelfde soort situatie zit. Ik kan tips geven hoe ik bepaalde dingen aanpak, ik kan mensen informeren, inspireren en tegelijkertijd ook amuseren. Vergeet niet dat amuseren ook een groot doel is. Daarnaast zal het mooie beelden voor mijzelf opleveren in een zware strijd en wachtend op een longtransplantatie, die heel waardevol kunnen zijn voor later. Of het dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse vlogs/video's worden kan ik niet zeggen. Ik ga vloggen en video's maken als mijn gezondheid het toelaat en als ik er zin in heb =)

De boodschap die ik via mijn YouTube-kanaal wil meegeven:

Ik wil jullie graag laten zien hoe het is om te leven met een ernstige chronische ziekte, omdat het leven van chronisch zieke jongeren vaak onderbelicht wordt en er veel onbegrip heerst. Er zijn maar weinig chronisch zieke vloggers en daar wil ik verandering in brengen. Met mijn vlogs en video's wil ik mensen bewust maken, inspireren, helpen maar ook zeker amuseren, want ook als je ziek bent kan je veel uit het leven halen ♥  Wees blij met wat je allemaal kunt en hebt, want dit is niet voor iedereen vanzelfsprekend! Live life to the max & enjoy! 


Tot slot wil ik hiermee niet zeggen dat ik stop met bloggen en ploggen. Dit blijft allemaal gewoon bestaan dus wees niet bang. Het kan wel zijn dat ik de ene keer actiever ben op de ene social media dan op de andere social media. Dus mijn vraag aan jullie: zouden jullie meer van mijn dagelijks leven willen zien en een inkijkje krijgen in mijn leven via vlogs en video's op YouTube? Lijkt me leuk om jullie reacties te lezen! 

Wil je je alvast abonneren op mijn YouTube-kanaal, zodat je de eerste vlog/video niet gaat missen? Klik dan hier en abonneer je alvast gratis!

2 opmerkingen:

  1. Wat leuk! Ik ben benieuwd en ga je ook zeker op YouTube volgen.

    XoXo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve Gwen,

    Wat leuk om te lezen dat je gaat vloggen! Ik kijk zelf al jaren naar YouTubers, voornamelijk Britse, zoals Zoella, Pointlessblog etc. Wat je zegt is helemaal waar en bekennen de meeste vloggers ook wel, in hun vlogs zie je alleen maar rozengeur en maneschijn. Ik vind het super stoer van je dat je gaat vloggen en ik ga me sowieso abonneren. Heel veel succes en ik hoop je snel weer te zien!
    XXXX Renske

    BeantwoordenVerwijderen