donderdag 14 juli 2011

Criminologie

Al eerder heb ik een blogje geschreven over mijn interesse voor Criminologie. Dit was de enige studie die me echt leuk leek en ik wilde er helemaal voor gaan. Ook had ik niet eens echt een plan B.. Ik dacht we zien wel. Ik wilde hier nadat ik geslaagd was nog geen blog over schrijven omdat ik nog niks wist, maar natuurlijk had ik jullie vragen wel gelezen van wat ga je nu doen nadat je geslaagd bent? Ik moest me al voor 15 mei opgeven en tot 14 juli heb ik moeten wachten op de uitslag van de loting. Maar nu is het eindelijk zeker en kan ik in september beginnen aan een nieuwe opleiding! =D Criminologie aan de VU in Amsterdam! Ik geloof het zelf nog niet helemaal, maar ik ben echt superblij!


Hier wat informatie over de studie:


Criminaliteit kom je overal tegen. Je krijgt er misschien zelf mee te maken, je ziet het in je omgeving of anders lees je er wel over in de krant. Ook lokt criminaliteit allerlei meningen uit. Maar de feiten zijn vaak genuanceerder dan wat je mensen om je heen hoort verkondigen. Zelfs de krant kan vaak niet alle facetten van een probleem belichten. Als criminoloog buig je je wel over de nuances. 

Een criminoloog bekijkt een probleem vanuit verschillende invalshoeken. Denk aan de persoon achter de dader, relevante maatschappelijke problemen en de mogelijkheden van politie en 
justitie. Als criminoloog maak je geen regels en ga je ook niet straffen. Je bestudeert het hoe en waarom van crimineel gedrag en onderzoekt wat criminaliteit is. Wat de oorzaken en gevolgen daarvan zijn en wat voor effect verschillende soorten bestraffing hebben.



De bacheloropleiding Criminologie duurt 3 jaar. In die tijd volg je juridische vakken, maar ook vakken in sociologie en psychologie. Je bestudeert bijvoorbeeld de oorzaken van menselijk gedrag en invloed van de omgeving waarin mensen zijn opgegroeid. Daarnaast krijg je criminologische vakken over de aard en omvang van criminaliteit, de oorzaken van crimineel gedrag en criminaliteitsbestrijding. Ook bijzondere vormen van criminaliteit, zoals grensoverschrijdende wapenhandel en mensensmokkel, krijgen aandacht. Je volgt onderwijs in hoorcolleges en werkgroepen en gebruikt de digitale leeromgeving Blackboard.   

Wat leer je?


Je leert onder andere over:



staatsrecht, bestuursrecht en strafrecht;
sociologie, psychologie en forensische psychiatrie;
criminologische onderzoeksmethoden en technieken.



Belangrijke onderwerpen die in de opleiding aan bod komen:
de strafbaarstelling van gedrag; 
de relatie tussen gedragsproblemen en criminaliteit; 
de spreiding van criminaliteit over sociale groepen en bijzondere vormen van criminaliteit, zoals georganiseerde misdaad en witteboordencriminaliteit.



5 opmerkingen:

  1. Wow, supergaaf zeg! Gefeliciteerd!!! Ben echt blij voor je dat je bent ingeloot. Is het vanuit huis te doen of ga je ook meteen ergens anders wonen? Ben benieuwd:-)
    Voor nu een fijne vakantie, en alvast heeel veel succes straks! En tegen die tijd lees ik natuurlijk graag hoe het bevalt;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Cool! Gefeliciteerd! Klinkt heel spannend allemaal. Fijne vakantie!
    xxx Daphne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. He Gwen,

    Super zeg dat je bent aangenomen! Lijkt me een hele interessante opleiding......Je eigen Criminal Mind! :-D

    Succes ermee...

    Donata (donnieslife)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Marcia: Ik blijf gewoon thuiswonen. De dokter heeft liever dat ik 1 stap neem dan meteen zo'n grote stap erbij. Met de auto is het ongeveer 35 minuten rijden zonder files dan.. Maar ik hoop dat ik gunstige tijden heb zodat ik daar niet in terechtkom. Ik heb maar 10-12 uur college per week dus hopelijk maar 2 dagen dat ik erheen moet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ooh dat scheelt!! Heb je inderdaad weinig kans op files. Logisch inderdaad, 1 stap tegelijk! En als het zo goed te doen is qua afstand is het natuurlijk helemaal mooi! Zo'n nieuwe studie slokt al aardig wat energie op..
    Nogmaals, superleuk nieuws!

    BeantwoordenVerwijderen